Stolbram

Stolbram Warszawa

Bramy - ogrodzenia - automatyka


Siła napędu


Siła napędu
Siła napędu

Wybierając napęd, w pierwszej kolejności sprawdźmy, jaką ma siłę ciągnięcia i pchania. Najsłabsze modele osiągają ok. 400 N, najmocniejsze - nawet 1200 N. Ważna jest też prędkość przesuwu, podawana w cm/s. Zwykle wynosi ona ok. 12 cm/s. Im większa, tym brama szybciej się otwiera i zamyka. Czas otwierania to przeważnie od 15 do 30 s. Dobry napęd powinien też mieć funkcję regulacji siły. Monterzy ustawiają ją bowiem na najwyższy poziom i napęd szybciej się zużywa. Kupując napęd, warto sprawdzić, czy wózek jezdny z ramieniem jest poruszany za pomocą łańcucha, czy paska zębatego. Ta druga metoda gwarantuje cichszą pracę napędu. Łańcuch trzeba ponadto często smarować, co jest uciążliwe.


Kupując tradycyjny napęd z szyną, upewnijmy się, jaka będzie jego całkowita długość (szyna plus siłownik z modułem sterującym) oraz jakiej wolnej przestrzeni pod sufitem wymaga. Nadproże garażu może się bowiem okazać zbyt niskie na potrzeby danego napędu, a na środku sufitu mogą być elementy utrudniające instalację długiej szyny.
Dopasowany do bramy
Napęd dobiera się do rodzaju, wielkości i ciężaru bramy.
Do segmentowej górnej pasują wszystkie typy napędów. Podwiesza się je pod sufitem garażu i łączy ze skrzydłem za pośrednictwem ruchomego ramienia. Do segmentowej bocznej można zastosować standardowy napęd, taki jak do bramy segmentowej górnej, z tym że montuje się go tuż nad nadprożem lub na którejś z bocznych ścian. Musi być wyposażony w ramię umożliwiające ciągnięcie bramy. Powinien też mieć większą siłą ciągnięcia i pchania. Są również specjalne napędy do bram bocznych, których segmenty mają kształt desek, a nie szerokich paneli. Taki napęd jest przymocowany do bramy i umożliwia poruszanie jej po prowadnicy zainstalowanej na ścianie oraz nadprożu. Napęd do segmentowej na dwa samochody musi mieć większą siłę ciągnięcia i pchania - zwykle ponad 1000 N. Do bramy uchylnej wykorzystuje się przeważnie tradycyjne napędy, które wyposaża się w odpowiednie ramię. Są również specjalne napędy tylko do tego typu bram - montuje się je na skrzydle bramy od strony garażu. Siłownik jest połączony z metalowym prętem podłączonym do mechanizmu poruszającego bramę. Po uruchomieniu napędu siłownik, obracając się na pręcie, przekręca bramę i unosi ją do góry. Napęd do bramy uchylnej na dwa samochody powinien mieć większą siłę ciągnięcia i pchania niż do zwykłej uchylnej. Można też zastosować dwa napędy mocowane do bramy- po jednym przy każdym z boków. Muszą być one jednak perfekcyjnie zsynchronizowane. Siła każdego musi być identycznie ustawiona. Bramy rozwieralne zazwyczaj pozostawia się bez automatyki. Można jednak wyposażyć je w napęd. Będzie to model tradycyjny - trzeba do niego dokupić specjalne ramiona, które będą ciągnąć i pchać skrzydła. Nadają się one jednak do bram nie szerszych niż 2,8 m.