Brama garażowa segmentowa
Brama garażowa segmentowa |
Droga do domu prowadzi przez dwie bramy - wjazdową i garażową. Jest to szlak znany każdemu, kto na co dzień korzysta z samochodu. Nie mogą być ziej jakości, trudne w użytkowaniu i zawodne. Wyobraźmy sobie poranny wyjazd do pracy i szkoły - najczęściej w ostatnim momencie. Wszyscy się spieszą, tymczasem kolejny raz... zacina się brama. Tak być nie powinno. Brama musi pracować jak szwajcarski zegarek, bo inaczej zepsuje radość posiadania i użytkowania domu. Pierwsza dobra rada brzmi więc - należy kupować markowy produkt.
Przygotowany na bramę
Już na etapie projektu trzeba wiedzieć jaki rodzaj bramy garażowej będzie za-montowany. Bramy dwuskrzydłowa oraz uchylna będą potrzebowały miejsca przed garażem, żeby można je by:: otworzyć. Brama rolowana z kolei wymaga dużo miejsca nad nadprożem na bęben, na który się nawinie. Z prakty sprzedawców wynika, że klienci rozwiązują ten problem... wybierając bramy segmentowe. Skupmy się zatem na nich.
W przypadku tej bramy ilość miejsca na podjeździe nie gra roli. Panele przesuwają się w prowadnicach w górę lub w dół. Brama po otwarciu znajduje się powyżej otworu wjazdowego, równolegle do sufitu. Kolejna korzyść - w bramie segmentowej prowadnice pionowe są montowane na ścianie wewnątrz garażu, więc nie zawężają wjazdu. (Dla porównania w bramie uchylnej wsporniki zajmą część miejsca -jeśli otwór ma szerokość 2,5 m, po zamontowaniu bramy światło wjazdu zawęzi się do 2,3 m).
Trzeba jak najwcześniej wybrać rodzaj bramy, by odpowiednio przygotować garaż. Jeśli zostanie wybrana brama segmentowa, będziemy musieli sprawdzić, czy będzie możliwość zainstalowania prowadnic i czy da się zamontować automat z na-pędem. Jeżeli w garażu jest strop prefabrykowany, może być problem z zamontowaniem prowadnic do belki stropowej. Pustak nie jest wystarczająco wytrzymały. Jeśli nie ma stropu, tylko więźba drewniana, albo jest on wysoko, trzeba wykonać metalową konstrukcję, do której zostaną przykręcone prowadnice. Nie wolno ocieplać stropu od wnętrza garażu przed montażem bramy, bo będzie problem z przytwierdzeniem prowadnic. Od krawędzi nadproża w ot-worze garażu do sufitu musi być co najmniej 21 cm, żeby zmieściła się tam wsunięta do środka brama wraz z prowadnicami. Tę minimalną wysokość można zmniejszyć nawet do 15 cm, ale taka brama jako nietypowa będzie kosztowała dużo więcej i będzie obsługiwana tylko w trybie ręcznym. Na ścianach po bokach wjazdu powinno być co najmniej 10 cm z jednej i drugiej strony na zamontowanie prowadnic. Garaż powinien być otynkowany, a najlepiej również pomalowany, przynajmniej w miejscach przytwierdzenia bramy. Firmy odmawiają montażu, jeśli wnętrze jest w stanie surowym - nie można przymocować prowadnic, a potem uzupełniać tynk! Przy malowaniu zaś można pobrudzić bramę farbą.